(הערה: המידע ניתן ע"י מערכת האתר כשירות למארחים ולמתארחים. אין המדובר ביעוץ משפטי ויש להתייעץ עם עו"ד לפני כל פעולה)
ראשית, יש לציין כי ע"פ
תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התש"ע– 2010, הזמנה של נופש שהתבצעה מהבית, כלומר לא בביקור בסוכנות נסיעות, נחשבת ל"מכר מרחוק". משכך, כל עסקת נופש שהתבצעה דרך הטלפון או בטופס באינטרנט נכנסת להגנת החוק בעוסק בביטול עסקות מכר מרחוק.
ביטלתם את הנופש? מה אומר החוק
אם זמן ביצוע העסקה הנו
יותר מ-7 ימי עבודה מיום הנופש (תמיד יש לחשב ע"פ ימי עבודה, לא ימי שבוע), ניתן לבטל את הנופש ואז התשלום עבור הביטול יהיה 5% ממחיר העסקה או מערך השירות או 100 שקלים חדשים
לפי הנמוך מביניהם.
במקרה כזה, אסור ע"פ החוק לבעל הצימר לקבוע שיעור גבוה יותר, גם אם הודיע מראש על כך!
אם זמן ביצוע העסקה הנו
7 ימי עבודה או פחות מיום הנופש, בעל מתחם הנופש רשאי לגבות כל סכום עליו הודיע מראש לרוכש. איך מגלים מראש? על בעל המתחם לשלוח דוא"ל או מכתב לרוכש עם ביצוע העסקה- עם פירוט הסכומים שייגבו במקרה ביטול.
אם בעל המתחם לא טרח לגלות מראש, מותר לו לגבות רק ע"פ החוק- כלומר אסור לו בתכלית האיסור לגבות יותר מ 5% ממחיר העסקה או מערך השירות או 100 שקלים חדשים לפי הנמוך מביניהם.
כיצד מתבצעת החזרת התמורה?
אם שילמתם מראש וביטלתם, החזרת התמורה, כאמור בתקנה 3 לחוק, תהיה במועד ביטול העסקה ותיעשה באותו אופן שנעשה בו התשלום; היה והתשלום במזומן או בשיק, השבת התמורה תהיה במזומן ובלבד שהשיק נפרע ואם לא הופקד השיק לפירעון, יוחזר השיק; והיה התשלום בכרטיס אשראי, יבוטל החיוב ואם חויב חשבון הצרכן ישיב העוסק לצרכן את התשלום שחויב בו, במזומן.
מה יכיל טופס הגילוי?
כאמור, בביטול של 7 ימי עבודה או פחות לפני הנופש, רשאי בעל הצימר לדרוש תמורה גדולה יותר בעת הביטול. ע"פ אתר הרשות להגנת הצרכן בעל הצימר חייב במקרה כזה למסור מידע בכתב – טופס גילוי - לצרכן המבקש לרכוש חבילת נופש או שירותי לינה.
הטופס יכיל פירוט של כל המידע המהותי שקבוע בחוק לרבות תנאי הביטול: השירותים הכלולים בלינה, ובמקרה של חבילת נופש: מסלול הטיול ואתרי הביקור, אמצעי התחבורה וזהות המוביל, מספר הארוחות ותפריטן, התנאים שבהם בעל הצימר רשאי לבטל את העסקה, המחיר הכולל ואופן התשלום, מועדים ותנאים אפשריים לביטול העסקה מצד הלקוח ושיעור דמי הביטול (אם ישנם).
האם יש חשיבות לאופן ההזמנה – מכר מרחוק או הזמנה פנים מול פנים?
בהתאם לחוק הגנת הצרכן, עסקת מכר מרחוק היא עסקת מכר של נכס או שירות בעקבות שיווק מרחוק, ללא נוכחות משותפת של הצדדים לעסקה. עסקה שנעשתה באמצעות הטלפון או באמצעות האינטרנט בעקבות פרסום ( פעולת שיווק מרחוק) היא עסקת מכר מרחוק.
כיצד מבטלים עסקת נופש ב"מכר מרחוק"?
יש למסור הודעת ביטול מוקדם ככל האפשר לפני המועד שבו השירות אמור להינתן. הודעת הביטול צריכה להיות בכתב ( אפשר למסור הודעת ביטול גם באמצעות פקס או תקשורת אלקטרונית).
מהן הסנקציות נגד בעל מתחם אירוח שנוהג שלא ע"פ החוק?
החוק מתיר לבית המשפט לפסוק פיצויים של עד 10,000 ₪ ללא הוכחת נזק במקרה שבו בעל הצימר מסרב להשיב לצרכן את מלוא הסכום ששילם.
הזמנת טיסה להזמנת צימר בארץ או להזמנת מלון בחו"ל - מה ההבדל?
אין הבדל. אם מזמינים צימר בארץ, על העוסק לגלות לצרכן את תנאי הביטול ואת דמי הביטול (אם על הצרכן לשלם דמי ביטול). אם העסקה נעשתה בטלפון בעקבות פרסום באינטרנט או פרסומת בעיתון, על בעל הצימר למסור לצרכן טופס גילוי בכתב ובו פירוט כל תנאי העסקה לרבות תנאי הביטול.
האם חתימה על מדיניות ביטול של בעל צימר, השונה מהאמור בחוק, מחייבת את הצרכן?
חוק הגנת הצרכן קובע כי "הוראות חוק זה יחולו על אף כל ויתור או הסכם נוגד". כלומר, אפשר לבטל עסקת מכר מרחוק בתנאים הקבועים בחוק גם אם החוזה קובע תנאי ביטול שונים, וגם אם הצרכן חתם על חוזה זה.
נתקלתם בבעיה עם אחד ממארחי האתר? נשמח לסייע לכם! אנא צרו עימנו קשר